Petits canvis per menjar millor

portada_guia_petits_canvisokPetits canvis per menjar millor, és el nom de la nova guia alimentària desenvolupada en el marc de l’estratègia PAAS (Pla integral per a la promoció de la salut mitjançant l’activitat física i l’alimentació saludable) i presentada per l’Agència de Salut Pública de Catalunya.

Aquesta guia es presenta com un instrument pràctic, ja que en missatges breus i representacions gràfiques s’ofereixen consells que poden servir per millorar la ingesta alimentària de tothom.

El tres missatges clau són:

  • Més fruites i hortalisses, llegums, fruita seca i vida activa i social

De fruites, com a mínim, 3 peces al dia, senceres o a trossos, sempre per postres, a tot arreu i també entre hores.

D’hortalisses, com a mínim 2 vegades al dia, crues (en amanides ben variades) o cuites (al vapor, saltada, al forn, etc.), com a plat principal o d’acompanyament.

Llegums de 3 a 4 vegades a la setmana. Es poden cuinar i presentar de moltes maneres diferents, i és fàcil comprar-los cuits. Són molt econòmics i nutritius, i poden ser un substitut excel·lent de la carn, el peix i els ous. A casa nostra en tenim moltes varietats, aprofiteu-les!

Un grapat cada dia de fruita seca, és una opció molt bona i saludable, ja siguin crues o torrades però sense sal. Incorporeu-les en esmorzars i berenars, en aperitius i també a les vostres receptes

Sumeu almenys 30 minuts d’activitat física moderada, com a mínim 5 dies a la setmana, si pot ser en companyia i a l’aire lliure.

Compartir els àpats amb temps i sense pantalles és una gran oportunitat per gaudir, fer salut i relacionar-se

  • Canvieu a aigua, aliments integrals, oli d’oliva verge extra, aliments de temporada i proximitat

Entre dues dues possibilitats “semblants”, opteu sempre per la mes saludable.

L’aigua és sempre la millor beguda: quan tingueu set, escolliu l’aigua, tant durant els àpats com entre àpats. Per reduir envasos, és millor l’aigua de l’aixeta.

Trieu les varietats integrals del pa, la pasta, l’arròs, etc., ja que sense refinar són més nutritives.

Tant per cuinar com per amanir, utilitzeu oli d’oliva verge extra. Al nostre entorn es produeixen moltes varietats diferents i de gran qualitat.

Prioritzeu els aliments de temporada i proximitat, ja que són més frescos i conserven millor les aromes, els gustos, els nutrients, etc. Consumir-los ajuda al desenvolupament econòmic i social del territori i té menys impacte ambiental. Trieu-los a granel o en envasos reutilitzables per reduir residus.

  • Menys sal, sucres, carn vermella i processada, aliments ultraprocessat

Reduïu la sal que afegiu als aliments i les preparacions, i la que utilitzeu que sigui iodada. Molts aliments processats contenen una gran quantitat de sal. Les espècies i herbes aromàtiques potencien el gust de les preparacions.

Disminuïu tant com pugueu el consum de productes ensucrats (tant aliments com begudes) i eviteu afegir sucre als aliments i begudes.

La carn vermella es pot incloure d’1 a 2 vegades a la setmana com a màxim, i les carns processades, si es consumeixen, ha de ser forma ocasional.

Eviteu comprar i consumir, de forma habitual, aliments ultraprocessats, elaborats amb poca matèria primera a la qual s’ha afegit sucres, greixos, sal, midons, additius, etc., que modifiquen el gust, l’olor, el color, la textura, etc. del producte.

Podeu consultar la guia aquí, i començar a introduir petit canvis per a menjar millor.

 

Anuncis