Petits canvis per menjar millor

portada_guia_petits_canvisok“Petits canvis per menjar millor” és la nova guia d’alimentació desenvolupada en el marc de l’estratègia PAAS (Pla integral per a la promoció de la salut mitjançant l’activitat física i l’alimentació saludable).

L’objectiu és sensibilitzar a tota la  població sobre aquells aspectes que, amb petites modificacions, poden millorar de forma important la qualitat i la sostenibilitat de la nostra alimentació.

Aquests són els tres missatges clau de “Petits canvis per menjar millor”:

  • Més fruites i hortalisses, llegums, fruita seca vida activa i social

De fruites, com a mínim, 3 peces al dia, senceres o a trossos, sempre per postres, a tot arreu i també entre hores. D’hortalisses, com a mínim 2 vegades al dia, crues (en amanides ben variades) o cuites (al vapor, saltada, al forn, etc.), com a plat principal o d’acompanyament.

Els llegums es poden cuinar i presentar de moltes maneres diferents, i és fàcil comprar-los cuits. Són molt econòmics i nutritius, i poden ser un substitut excel·lent de la carn, el peix i els ous. A casa nostra en tenim moltes varietats, aprofiteu-les!

Un grapat de fruites seques cada dia és una opció molt bona i saludable, ja siguin crues o torrades però sense sal. Incorporeu-les en esmorzars i berenars, en aperitius i també a les vostres receptes.

Sumeu almenys 30 minuts d’activitat física moderada, com a mínim 5 dies a la setmana, si pot ser en companyia i a l’aire lliure.

Compartir els àpats amb temps i sense pantalles és una gran oportunitat per gaudir, fer salut i relacionar-se.

  • Canvieu a aigua, aliments integrals, oli d’oliva verge extra, aliments de temporada i proximitat

L’aigua és sempre la millor beguda: quan tingueu set, escolliu l’aigua, tant durant els àpats com entre àpats. Per reduir envasos, és millor l’aigua de l’aixeta.

Trieu les varietats integrals del pa, la pasta, l’arròs, etc., ja que sense refinar són més nutritives

Tant per cuinar com per amanir, utilitzeu oli d’oliva verge extra. Al nostre entorn es produeixen moltes varietats diferents i de gran qualitat.

Prioritzeu-los, ja que són més frescos i conserven millor les aromes, els gustos, els nutrients, etc. Consumir-los ajuda al desenvolupament econòmic i social del territori i té menys impacte ambiental. Trieu-los a granel o en envasos reutilitzables per reduir residus.

  •  Menys sal, sucres, carn vermella i processada, aliments ultraprocessats.

Reduïu la sal que afegiu als aliments i les preparacions, i la que utilitzeu que sigui iodada. Molts aliments processats contenen una gran quantitat de sal. Les espècies i herbes aromàtiques potencien el gust de les preparacions.

Disminuïu tant com pugueu el consum de productes ensucrats (tant aliments com begudes) i eviteu afegir sucre als aliments i begudes

La carn vermella es pot incloure d’1 a 2 vegades a la setmana com a màxim, i les carns processades, si es consumeixen, ha de ser forma ocasional.

Eviteu comprar i consumir, de forma habitual, aliments ultraprocessats, elaborats amb poca matèria primera a la qual s’ha afegit sucres, greixos, sal, midons, additius, etc., que modifiquen el gust, l’olor, el color, la textura, etc. del producte.

Per més informació podeu consultar la guia aquí

font:http://salutpublica.gencat.cat/ca/ambits/promocio_salut/alimentacio_saludable/Publicacions/Alimentacio-saludable-per-a-tothom/Petits-canvis-per-menjar-millor/index.html

Aquesta entrada s'ha publicat en Alimentació saludable, Bloc Santa Eugènia de Berga, Informació i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.