Els riscos de la privació del son

La quantitat de son que la gent necessita varia de persona a persona, segons l’edat i depenent del nivell d’activitat en la vida diària. Així, una persona adulta pot tenir una quantitat de son correcte dormint entre 7 i 9 hores, mentre un infant d’entre els 6 i 13 anys hauria de dormir unes 9 a 11 hores.

Imatge de l’Agència de Salut Pública de Catalunya

La qualitat del son depèn de la durada, que ha de ser suficient per sentir-se descansat i alerta el dia següent, de la continuïtat dels cicles del son sense interrupcions i de la profunditat per tal que sigui refrescant i restaurador.

D’acord amb l’Associació Mundial de la Medicina del Son els problemes del son constitueixen una epidèmia global que amenaça la salut i la qualitat de vida de més del 45% de la població mundial. Les dades actuals demostren que només una de cada tres persones dorm les hores necessàries. Gaudir d’un son saludable és un dels pilars de la salut com també ho són la vida activa i l’alimentació saludable.

Malgrat que en la majoria de casos els trastorns del son es poden prevenir o tractar, només una de cada tres persones que els pateixen, recorren a l’ajuda professional. Els problemes per dormir bé condicionen la salut i la qualitat de vida de gran part de la població.

Actualment, hi ha diverses línies d’investigació científica que cerquen evidències a les afectacions causades per la manca del son:

  1. Afectació de la salut física i la longevitat: alguns estudis han vinculat la manca de son al sobrepès i l’obesitat. Molts d’altres, han vinculat la privació mantinguda del son a la mortalitat, que poden tenir a veure amb els seus efectes sobre algunes hormones que poden augmentar el risc cardiovascular i la diabetis, així com a la inflamació que podria augmentar el risc d’algunes neoplàsies. Un recent estudi mostra l’afectació en professionals de salut que dormint unes tres hores en una guàrdia de 24 hores presenten un increment de la contractilitat cardíaca, un augment de la tensió arterial, la freqüència cardíaca, les hormones tiroïdals i l’hormona de l’estrès cortisol. En els infants s’ha mostrat una certa relació entre la privació del son i l’obesitat infantil.
  2. Afectació de la salut mental: dormir menys de sis hores incrementa la irritabilitat i la frustració. També està relacionat amb l’aparició o agreujament de depressió i ansietat.
  3. Creixement: per això els infants i adolescents necessiten dormir més. Un estudi mostra una diferència significativa en el rendiment escolar: només dormir 18 minuts més per nit es relacionaven amb millors qualificacions en matemàtiques i anglès en nens i nenes de primària.
  4. Afectació del rendiment físic: increment de cansament, endormiscament durant el dia i dificultat en la recuperació de l’activitat física en esportistes.
  5. Risc d’accidents i lesions: molts estudis relacionen la privació del son amb els accidents laborals i de conducció. Un recent estudi mostra que el 71% dels conductors han sentit somnolència al volant, que el 50% només atura la conducció al notar-se cansat, i que 6 de cada 10 conductors s’ha adormit durant 2 a 3 segons mentre conduïa; el 24% dels accidents mortals en autopista són causats per aquests endormiscaments.

Dormir bé no és un luxe, és una necessitat. Per a aprofundir fàcilment en la importància del dormir bé recomanem el visionat de la xerrada TED feta pel neurocientífic Russel Foster: Per què dormim?

L’Agència de Salut Pública de Catalunya ha elaborat els 10 consells per a dormir saludablement:

  1. Habitueu-vos a anar a dormir i a llevar-vos sempre a la mateixa hora, fins i tot els caps de setmana.
  2. Practiqueu una rutina relaxant abans d’anar a dormir.
  3. Limiteu les migdiades.
  4. Feu activitat física diàriament.
  5. Adeqüeu el dormitori.
  6. Dormiu en un matalàs i coixins còmodes.
  7. Utilitzeu la llum per ajudar a gestionar el rellotge del cos.
  8. Eviteu l’alcohol, les cigarretes i els menjars pesants a la nit.

Podeu ampliar la informació:

Consells de la camfic per l’insomni

Consells de la DGT

Estudio de somnoléncia al volante

Why sleep matters

5 consecuencias de la falta de sueño

Dormir bé és un somni assolible

La privación de sueño, bomba de relojeria

European Sleep Research Society

Sociedad Española del Sueño

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Malaltia i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s