Entrevista a una professional

El consultori del poble de Santa Eugènia de Berga és la casa mare de l’EAP . Allí és on s’ubica la direcció de l’equip. On fem les reunions, despatxos i sales de treball, l’atenció continuada, etc. Però també és el lloc on hi ha l’equip de salut del poble de Santa Eugènia. Avui l’entrevistat és l’Esther Caballé, la infermera d’adults del poble.

 

SONY DSC

Per què vas decidir ser infermera?
Va ser una decisió lenta. Quan era una nena vivia en un districte de Barcelona. En aquella època a  principi dels 1960 en el meu barri hi vivia i treballava una infermera. Treballava en una habitació de casa seva totes les tardes, inclòs el cap de setmana . Tenia una consulta sempre força plena. També me la trobava tot sovint pel carrer amb un petit maletí. Anava a les cases del barri per atendre al malalts que no podien sortir de casa.

L’ infermera em va haver de cuidar a domicili en algunes ocasions i també vaig haver d’anar a la seva consulta a fer anàlisis i tractaments. Per a mi anar a casa de la Montserrat Marti la infermera, era tot una experiència. M’encantava com a dona i com a professional. Això que jo només tenia 7 anys d’edat i ja tenia ganes d’imitar- la. Quan arribava a casa meva em disfressava de Montserrat Marti…. Un cop disfressada em comportava com ella i la meva mare i l’àvia es morien de riure. Aquest era el meu joc preferit, el de fer d’infermera. Tenia un racó (la consulta com la de l’ infermera) a casa amb els estris de joc. Al barri hi havia una perruquera, la Pilar que també em queia molt bé. També imitava a la perruquera, però no amb tanta afició. També imitava a la farmacèutica, però no amb tanta afició, era per canviar d’activitat, però sempre acabava tot el joc fent d’infermera…no se com?. Vaig tenir el plaer de conèixer  tres infermeres en diferents moments de la meva vida que han marcat en meu destí, han sigut els meus referents.

Així van anar passant els anys i del joc vaig passar a cuidar a persones. M’agradava cuidar familiars, veïns, amigues. Als 16 anys ja estava contractada com a auxiliar de laboratori en un hospital comarcal. Vaig treballar 6 anys en el Hospital de Sant Llorenç . Havia estudiat un mòdul professional curt per fer d’ajudant de laboratori. Entrar a dintre dels serveis d’un hospital a treballar ja va ser definitiu per la meva vida professional. Mai he fet d’una altre cosa. Sempre m’he mogut en ambients sanitaris, laboratori, radiologia, consultoris d’especialitats mèdiques, plantes de hospitalització, serveis tècnics assistencials . Vaig passar per molts tipus de serveis, des de tècnics a més assistencials. La persona sempre ha sigut el centre d’atenció, hagi estat on hagi estat. Els meus destins van ser  a Hospital de  Gava -Viladecans, Hospital de Bellvitge, Clínica Aliança de Vic. Hospital general de Vic. CAP II de Badalona .Consultori local de Pomar Badalona. ABS de Sant Hipòlit de Voltregà. ABS de la Garriga-Ametlla del Vallès. ABS de Santa Eugènia de Berga.

Fins a finals de l’any 1986 no vaig poder estudiar infermeria. En aquells moments vaig tenir l’oportunitat d’estudiar en un pla d’estudis  molt innovador dissenyat per la Universitat Autònoma de Barcelona. Endevineu on es va fer la prova pilot d’aquest súper pla innovador??? Doncs a l’Escola Universitària d’infermeria de Vic !!! Va ser un pla tan dur per les infermeres!!! Les que vam acabar aquest pla tenim diploma de la Universitat autònoma de Barcelona,  Aquest  pla tan innovador ens va fer suar tinta xina a tota la promoció. Això sí, vam aprendre molt! Crec que no es va a arribar a implantar més enllà.

Des de quant ets infermera?

A l’any 1990 vaig tenir el meu primer contracte a ICS com infermera. Una interinitat llarga a una ABS Durant el temps que va durar la interinitat vaig haver d’estudiar per les oposicions a ICS. Vaig estudiar molt però a la primera convocatòria no vaig tenir plaça. Fins a la segona convocatòria no vaig tenir plaça, ja eren els anys 1993.

Des de quant estàs a l’EAP de Santa Eugènia de Berga?
Vaig arribar a l’ABS precisament en aquest darrer destí a 1993 amb les oposicions recent assolides i la plaça a Santa Eugènia de Berga. Vaig anar per 7 anys al consultori local de Viladrau i després al consultori local de Santa eugènia de Berga que fa 16 anys que hi treballo.

Què t’ha aportat com a persona ser infermera?

Ser infermera bàsicament em fa sentir satisfeta per que era un dels objectius importants de la meva vida i el vaig aconseguir. Fer d’infermera es diferent, es més, son moltes coses. Fer d’infermera es demostrar-me cada dia la meva capacitat, la meva voluntat, el meu esforç i la il·lusió per fer les coses millor cada dia. Estar al costat de les persones que atenc i també amb les qui treballo, amb la confiança i esperança amb tot allò que pot aportar la societat per millorar la meva feina. També m’aporta coneixements i activitats  que a la vegada vull divulgar perquè altres professionals puguin créixer com creixo jo.

Què és el que t’aporta més satisfacció de la teva feina?

En aquests moments valoro l’autonomia de la professió. Crec que si volem que la nostre professió creixi s’haurà d’anar augmentant el grau d’autonomia dels professionals que la desenvolupem.

El contacte amb els estudiants i la docència. Per que m’alegra veure’ls créixer i saber que jo hi he posat un granet de sorra.

El fet de tenir altres infermers al costat i contrastar les nostres tasques.

 També em satisfà el fet de tenir-hi experiència perquè em dona seguretat amb mi mateixa a l’hora d’atendre casos complexes.

Què canviaries de la teva feina?

Les unitats físiques d’infermeria les faria totalment independents de les mèdiques. Crec que a la pràctica son disciplines  diferenciades. Ajudaria a créixer més ràpidament la professió infermera. Hi ha dependència en àmbits com cures, tractaments, organització, gestió, docència, formació i òrgans de decisió que s’hauria de ser independent.

La infermera agafaria pràcticament totes les seves competències en el treball tan en temes assistencials com administratius, com institucionals o comunitaris com docents o d’investigació.

En col·laboració a l’equip interdisciplinari  la infermera aportaria el que dins la professió s’acordés aportar. Així sí que tindria sentit la unitat d’infermeria com a servei. La professió com a proveïdora de servei tindria una bona cartera de serveis, clara i explicita en cada àmbit.

Estic esperançada de que un dia això es farà ja que cada vegada hi ha infermeres més ben preparades per portar-ho a la practica.

Què creus que pensen els teus pacients, de tu?

No sé…Ja ja ja

Alguns en diuen que soc com un metge quan els hi soluciono alguna cosa… d’altres em diuen que soc com un àngel quan els hi aplico alguna tècnica i no els hi faig mal.. Altres amb diuen que soc molt amable quan faig el que ells volen. No sé…..crec que lo pitjor no m’ho diuen. No sé realment el que pensen!!. Haure de preguntar-los

Podries recomanar un llibre i una pel·lícula?

El arte de la guerra (llibre)de Sun Tzu (xines) em va agradar per les estratègies amb els mínims d’enfrontaments davant dels conflictes.

The game(1997) la pel·lícula americana em va agradar pel suspens i la curiositat que genera. El protagonista principal es Michael Douglas. Tracta d’un joc complexa per fer reaccionar al personatge.

On aniries de viatge?
Ara mateix tinc pensades unes quantes sortides per Europa per anar fent a llocs que encara no he visitat i em faria il·lusió conèixer. Son ciutats mitjanes, boniques i que puc visitar en pocs dies.

El gran viatge seria en un lloc oriental.  El viatge a Japó, el destí seria Tokio.

Quines aficions tens?

Soc un cas amb les aficions!! Moltes!!

Llegir. Escriure. La musica i el cant Teatre. Cinema. Pintura. Ceràmica Jardineria. La mitja, el ganxet i cosir. La cuina. Anar en bicicleta Viatges i Excursions. La gestió domèstica. Fer collarets, polseres i arracades.

 

Aquesta entrada ha esta publicada en Bloc Santa Eugènia de Berga. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

