L’anunci del mes. Web 2.0. Manual de bones pràctiques

eapstaeugeniaavatarEl terme Web 2.0 s’associa a les aplicacions web dissenyades pels propis usuaris i que faciliten compartir de manera interactiva informació . Aquesta tecnologia ha esdevingut una revolució perquè ha permès que cadascú publiqués a la xarxa el que crea, els usuaris han passat de ser subjectes  passius a actius, passar de ser observadors a ser creadors, això ha permès generar noves pràctiques de relació, comunicació i informació.

Però una nova eina pot generar problemes d’ús, d’abús, de continguts i de manipulació. Tenir accés a fer pública una identitat pot convertir internet en  un mitjà perquè adults o joves puguin jugar amb el desconeixement, desconcert i desesperació d’altres persones.

Des de tots els àmbits, cal promoure l’ús responsable d’aquesta nova eina, potenciar usuaris autònoms i crítics i prevenir els riscos derivats del seu possible abús. És important conèixer com construir la nostra identitat a la xarxa, quins continguts es poden difondre i què entenen com a dependència.

Recomanem als pares que s’estigui alerta del temps de dedicació a internet dels seus fills, de l’agregació de gent desconeguda, de la pèrdua d’interès per mantenir activitats de lleure fora de xatejar, de la dedicació a les relacions virtuals més que a les relacions presencials, de quedar amb persones desconegudes i de l’accentuació de l’aïllament a casa.

Per prevenir aquestes situacions, el psicòleg Jordi Bernabeu ens cita un grup d’idees elaborades per a mares i pares sobre algunes qüestions bàsiques en relació a la gestió d’internet a casa.

  1. És important ubicar l’ordinador i altres productes tecnològics en espais comuns, així evitarem l’aïllament.
  2. Definir unes normes clares d’ús i consensuar-les.
  3. Controlar que l’estona que es passa davant d’una pantalla estigui dins els límits raonables.
  4. Afavorir conductes alternatives a les tecnologies (oci, temps lliure, relacions físiques, esport…)
  5. Es poden utilitzar “interruptors externs”: filtres de control parental o alarmes que són útils per gestionar-ne l’ús.
  6. L’establiment de certs càstigs davant l’ incompliment és educatiu, sempre que parlem de reforçaments negatius realistes, i que es compleixin.
  7. És molt important saber observar “amb discreció”. No espiar converses al Facebook, WhatsApp, etc. Cal respectar la seva intimitat però essent coneixedors dels seus contextos virtuals i de relació.
  8. Cal transmetre un discurs de responsabilitat, moderació i prudència. Transmetre’ls que la tecnologia és una eina i que se n’ha de fer un ús responsable.
  9. Posar especial èmfasi en els “bons usos” i potenciar-los.
  10. Ser conseqüent i intransigent amb pràctiques d’assetjament, descontrol econòmic, etc. Si es detecta que existeixen burles o assetjaments, cal intervenir.

Si penseu que podeu tenir algun tipus de problema generat per l’ús o abús de les noves tecnologies, consulteu als professionals del vostre consultori, ells us poden assessorar i ajudar.

Dra. Anna Ribas i Dra. Laia Franquesa
Metgesses de família EAP Santa Eugènia de Berga

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Anunci del mes i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s