La importància d’una alimentació saludable dins de l’àmbit laboral

 

Alimenteu-vos de forma saludable

publicació compartida

Respecteu l’horari i el nombre d’àpats (entre tres i cinc al dia).

Si opteu per dinar en un restaurant o bé al menjador de l’empresa, feu una tria equilibrada o escolliu plats únics. Modereu la mida de les racions, sobretot si la feina és sedentària.

En cas que us porteu el dinar en carmanyola, el més pràctic és preparar plats únics que incloguin productes farinacis o llegums, verdures i carns, i acompanyar-los preferentment d’amanida, fruita fresca, pa i aigua.

Si feu ús de les màquines expenedores, escolliu aliments amb un contingut baix en greix, sal i sucre (prioritzeu els entrepans, la fruita seca, els iogurts, etc.).

Beveu aigua sovint, sobretot si treballeu en ambients secs.

Recomanacions per millorar l’equilibri nutricional d’esmorzars, aperitius i dinars

Resultat d'imatges de Pla integral per a la promoció de la salut

Així mateix, cal prioritzar tècniques culinàries o preparacions suaus, que afavoreixin la digestió i facilitin la continuïtat de la jornada laboral.

  • verdures, hortalisses i llegums
  • fruita fresca
  • fruita seca
  • diferents tipus de pa (de cereals, llavors)
  • oli d’oliva

Per millorar l’equilibri nutricional dins l’àmbit laboral, convé potenciar preferentment els aliments més característics de l’alimentació mediterrània, com ara:

Suggeriments per als esmorzars

  • Entrepans petits amb diferents farcits (formatge, pernil, tonyina, etc.) i opcions vegetals (escalivada, enciam i tomàquet, etc.), amb la possibilitat d’utilitzar pa integral i/o amb llavors, com a alternativa a la brioixeria (que pot ser-hi present, però en menor proporció).
  • FImatge relacionadaruita pelada i trossejada, -com macedònies, fruites enfilades-, o bé peces menudes i rentades que es puguin menjar directament sense necessitat de pelar-les (cireres, maduixes, albercocs, prunes,
    peres, etc.).
  • Fruita seca: ametlles, nous, avellanes, pistatxos, anacards, etc.
  • Fruita seca dolça: prunes, panses, orellanes, etc.
  • Làctics sencers i descremats: llet i iogurts.
  • Sucs de fruita, aigua,llet, cafè i te, infusions, etc.

Suggeriments per als aperitius
Convé incrementar la presència de:

  • Imatge relacionadaFruita seca i/o fruita fresca preparada i trossejada,
  • Verdures i hortalisses (tomacons, verdures escalivades, cebetes, cogombrets, olives, etc.).
  • Petites porcions de coques, pizzes o pa amb tomàquet amb diferents farcits.
  • Aigua, sucs de fruites, sucs de verdures (tomàquet, gaspatxo, etc.), brous calents.

Suggeriments per als dinars

  • Resultat d'imatges de Pla integral per a la promoció de la salutAmanides variades (amb pasta, arròs o llegums)
  • Verdures al vapor/ saltades/ al forn o a la graella
  • Brous o cremes lleugeres
  • Gaspatxos o sopes fredes
  • Racions menudes de carns magres i/o peix
  • Postres, preferentment a base de fruita fresca, xarrups, etc.

Recomanacions sobre el contingut de les màquines expenedores d’aliments i begudes

En l’oferta d’aquestes màquines cal prioritzar productes que contribueixin a una alimentació saludable en lloc d’aquells que tenen un contingut elevat en sal, sucres i/o greixos.

En les begudes, cal potenciar i prioritzar:

  • Imatge relacionadaAigua, aigües amb sabors (sense ensucrar)
  • Llet
  • Iogurts, iogurts líquids
  • Sucs naturals de fruites
  • Sucs de tomàquet, pastanaga i altres hortalisses
  • Begudes refrescants sense sucres
  • Begudes isotòniques

Pel que fa a les màquines expenedores de cafè i altres begudes calentes, és convenient que es pugui optar per lactis descremats, descafeïnats, i que permetin regular l’addició de sucre.

En els aliments sòlids, cal potenciar i prioritzar:

  • Entrepans/sandvitxos (amb diferents opcions)
  • Galetes
  • Galetes integrals
  • Barretes de cereals
  • Imatge relacionadaGaletes d’arròs
  • Cereals d’esmorzar
  • Bastonets de pa, amb llavors, etc.
  • Fruita seca de totes les varietats (ametlles, cacauets, nous, avellanes, orellanes, panses, barreges, etc.)
  • Fruita fresca
  • Fruita fresca envasada

Per facilitar la tria d’aquests productes en lloc d’altres, és convenient que s’estableixin polítiques de preus que n’afavoreixin el consum mitjançant subvencions, acords, ofertes, etc.

La tria del producte més saludable no ha de ser la més cara; per tant, el preu no hauria de ser un factor condicionant.


Aquestes recomanacions formen part del Pla integral per a la promoció de la salut mitjançant l’activitat física i l’alimentació saludable en l’àmbit laboral.

Anuncis
Publicat dins de Alimentació saludable, EAP Montserrat, Publicació compartida. ICS Catalunya Central | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Salut oral des de l’inici

L’odontòloga de l’EAP Santa Eugènia de Berga, Maria Espadamala, s’encarrega de la salut oral dels ciutadans de l’àrea i visita al consultori del poble de Santa Eugènia de Berga.

A continuació, us proposa uns consells bàsics per a la salut oral dels més petitons de la casa, els nadons.

Encara que no tinguin dents o tot just comencin a tenir-les, els nadons necessiten una higiene dental acurada. Cal començar a netejar la boca del nadó als pocs dies de néixer amb una gasa humida.

També, us aconsellem que els raspalleu les dents des de la primera erupció dentària que és produeix, aproximadament, als 6 mesos. Un punt important és aixecar-li el llavi superior per netejar-li les genives i comprovar si hi ha canvis de color, la qual cosa pot ser signe d’alguna infecció. Continua llegint

Publicat dins de Consells | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Tots som Barcelona

crespo

Imatge | Posted on by | Deixa un comentari

Entrevista a un professional

L’activitat del blog no fa vacances, i per tant la secció de l’Entrevista a un professional tampoc s’atura. Avui la metgessa de família, Emma Gabarre contesta l’enquesta.

  • Per què vas decidir ser metge?

    De jove mentre estudiava vaig començar a treballar en un laboratori ajudant a fer proves d’al·lèrgia, hi vaig estar anant els estius quan plegava de classes durant 3 o 4 anys. A l’hora de triar carrera vaig tenir clar que havia de ser enfocada a aquest món, tipus biologia o medicina. Finalment em vaig decantar per la medicina, amb la intenció de dedicar-me a la investigació que era el que em cridava l’atenció. De fet, durant tots els anys de la carrera vaig seguir treballant durant el curs al laboratori de genètica de l’Hospital de Sant Pau.

  • Des de quant ets metge?

    Vaig acabar la carrera el juny de l’any 1989. Em vaig presentar al MIR i el gener de l’any 1990 vaig començar l’especialitat de Medicina de Família.Emma.Gabarre.foto

  • Des de quant estàs a l’EAP de Santa Eugènia de Berga

    Estic al consultori de Calldetenes des de juny de 2012. De fet, però la plaça a l’Equip de Santa Eugènia de Berga la vaig obtenir per trasllat l’any 2008, però no la vaig ocupar de seguida.

  • Què t’ha aportat com a persona ser metge?

    Crec que el més important ha sigut aprendre a escoltar, tenir empatia amb la gent.

  • Què és el que t’aporta més satisfacció de la teva feina?

    El tracte amb els pacients, veure que pots ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones, i sobretot quan et vé algun pacient i t’expressa gratitud d’alguna manera. És molt gratificant.

  • Què canviaries de la teva feina?

    Com la majoria de sanitaris, les llistes d’espera. Com a metge és molt angoixant que sospitis alguna malaltia greu en un malalt i puguis fer poca cosa per adelantar proves i/o visites a especialistes per confirmar-ho.

  • Què creus que pensen els teus pacients, de tu?

    Espero que pensin que els intento ajudar sempre que puc, amb això em conformo.

  • On aniries de viatge?

    M’agrada viatjar per vacances, però el meu repte pendent actualment és anar a fer de metge cooperant a algun país on es necessiti.

  • Em podries recomanar un llibre i una pel·lícula

    Pel·lícules poques, sóc poc de veure’n. Un clàssic, La vida es bella.De llibres si que en llegeixo molts, els que més em van impactar quan els vaig llegir de jove van ser Éxodo del Leon Uris i el Mecanoscrit del Segon Origen del Pedrolo.

  • Quines aficions tens?

    Abans esquiava molt i anava en bicicleta, tant de muntanya com de carretera, ara ja no tant. Actualment sobretot llegeixo.

Publicat dins de Bloc Santa Eugènia de Berga, Entrevista | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Fibromiàlgia: la cara invisible

Glòria Saüch és infermera, doctora per la Universitat de Lleida i sotscoordinadora de la Unitat de Suport a la Recerca de la Gerència Territorial Catalunya Central. Actualment treballa en un projecte de proximitat d’exercici físic amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones que pateixen fibromiàlgia. En aquest article ens explica què és aquesta malaltia.

La fibromiàlgia (FM) és una malaltia d’alt impacte, d’elevada prevalença i d’aparició en edats relativament joves amb un grau important d’afectació en la qualitat de vida de les persones que la pateixen. Segons l’estudi EPISER (Estudi de prevalença de malalties reumàtiques a la població de l’Estat) es calcula que d’un 2% a un 4% de la població de l’Estat la pateix, amb un nombre d’afectació més important en les dones que en els homes. A Catalunya l’afectació total suposa un 0,36%. Continua llegint

Publicat dins de Malaltia | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari